Kennismaking met basisscholen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van José Adema - WaarBenJij.nu Kennismaking met basisscholen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van José Adema - WaarBenJij.nu

Kennismaking met basisscholen

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

31 Januari 2014 | Curaçao, Willemstad

Maandag was de grote dag, ik ging kennismaken met de scholen. Ik zou om half tien door Peter worden opgehaald en hij zou mij erheen brengen. Iets voor tienen kwamen we aan op de Joan Maurits school. Op deze school ga ik twee dagen per week lesgeven van half acht tot half een. Bij aankomst was het pauze. De kinderen deden voor ons het hek open en waren erg enthousiast. Ze vertelden vanalles, maar wat precies... Geen idee! Ik heb kennis kunnen maken met het schoolhoofd. Een geweldige vrouw die met liefde voor de school werkt. Na wat kletsen heeft ze mij een rondleiding gegeven door de school. Gangen zoals in Nederland kennen ze hier niet, dat is allemaal buiten. Op het bovenbouwplein waren een stel jongens fanatiek aan het spelen. Ze speelde een vorm van honkbal, maar dan zelf bedacht. Het werd gespeeld met een tennisbal die met een stuit naar de slagman gegooid werd. De slagman sloeg de bal met de hand weg en mocht gaan rennen. Verdere regels ga ik later ontdekken..
We zijn geëindigd bij mijn accomodatie: een gymzaal! Stel je er niet teveel van voor.. De ringen mag ik uit veiligheid niet gebruiken, de rails van de touwen hangt er nog maar de touwen zijn al weg en in de berging staat een bok en soort van kast onder een grote lag stof. De school heeft een paar ballen en pionnen, thats it.. Een mooie uitdaging!
Na dit bezoek zijn we naar mijn klasgenoten gereden om het een en ander door te nemen wat betreft de komende dagen.
Smiddags voor het eerst wat aan school gedaan. Ik heb een buro op mijn kamer, en als ik het dan even zat ben en omhoog kijk staat daar een foto van een prachtige jongen! Nog minder motivatie om verder te werken..

Dinsdag zou ik samen met Jitse gaan kennismaken op de Kollegia Maria Auxiliadora (het heeft mij lang gekost om dit uit m'n hoofd te leren!). Eerst zijn we bij de andere school van Jitse geweest. Ook daar waren alle kinderen bij aankomst razend enthousiast. Nadat hij klaar was reden we naar onze gezamenlijke school. Het is een behoorlijk grote school. Bij binnenkomst zagen we een groots plein, verdeeld in tweeën en op beide pleinen een stuk overdekt. Later bleek dit de plek te zijn waar we onze lessen gaan geven. Na wat zoeken vonden we de directrice, maar ze had het momenteel te druk. We besloten dat Jitse en ik morgen zelf nog terug zouden komen om verder kennis te maken.
In de avond hebben we wat gedronken bij miles, een café zon 20m bij mij vandaan. Voordat we het door hadden was het tijd om naar bed te gaan.

Woensdag ging de wekker om 6.00.. Ook hier is dat vroeg! Standaard ochtend ritueel en om 7uur Jitse ophalen. Na wat zoeken zijn we om kwart voor acht bij de school aangekomen. Daar waren ze net begonnen met de dagopening. Normaal gebeurd dit alleen op maandag, maar het schoolhoofd vertelde dat er gister een kind een mes mee had naar school. Vandaag werd dat schoolbreed opgepakt. Er was een priester die een flinke preek hield. Het is een behoorlijk katholieke school en vanaf het schoolplein heb je uitzicht op de kerk. De kinderen stonden netjes in rijtjes en waren muisstil. Na de preek werden Jitse en ik voorgesteld. Op het moment dat er werd gezegd dat we gymles gingen geven hoorde je overal zachte geluidjes van vreugde, ze moeten namelijk helemaal stil blijven. De lagere groepen mochten vertrekken. Groep 6,7 en 8 kregen nog een extra preek van een kwartier..
Jitse en ik kregen in de tussentijd een rondleiding. In verschillende hokken lag wat materiaal, en zelfs in het toiletgebouw stonden materialen. In overleg gaan we op deze school een ruimte creëren waar alle sport materialen worde opgeslagen. Uiteindelijk hebben ze best veel! We kunnen dan ook niet wachten om te beginnen.
In de middag ben ik met Jitse en Jorik bij verschillende sportwinkels geweest om te kijken wat voor materiaal ze hebben. Wat mij daarin opvalt is dat ze juist enorm veel dure merkspullen hebben. Ik zou op dit eiland eerder voor wat goedkopere merken gaan. Dus mocht iemand nog iets willen ondernemen: dit is je kans! Na een lunch hebben ze mij weer bij de prachtig auto afgezegd en heb ik een paar uurtjes rustig aan gedaan.
In de avond gingen we met weer dezelfde groep meiden wat eten. Op het moment dat we aankwamen bij Plein café was er nog één tafeltje vrij, en toevallig was dit dezelfde als waar ik smiddags had geluncht!

Donderdag had ik afgesproken om naar de Joan Maurits te gaan om kennis te maken met de 'vakdocent' daar op school en de klassen. Opnieuw dus 6 uur de wekker! Zo fijn! Om iets over zeven was ik daar. In Nederland is het gebruikelijk dat je goed twintig minuten voor je les aanwezig bent om alles klaar te zetten. Deze man was twintig minuten te laat.. Hij komt uit Peru en spreekt Spaans, Papiaments en een beetje Engels en Nederland. Topcommunicatie dus! Enfine, zijn les begon uiteindelijk. De klas moest in vier rijtjes gaan staan. De voorste moet met de bal dribbelend naar de overkant en terug lopen en dan was de volgende aan de beurt. Dit heeft zon twintig minuten geduurd. Vervolgens hebben ze twintig minuten de bal over gegooid naar elkaar. Eigenlijk was daarna de les voorbij, maar omdat hij te laat was mochten ze nog even 11 tegen 11 voetballen op het plein... Direct na deze les wist ik dat hier genoeg te doen zou zijn. Waar ik tegen op zag was die 'vakdocent' die erbij zit. Ik weet nie of hij het met mij eens ging worden. Later verbaasde hij mij wel positief. Hij deelde een groep acht in twee groepen van elf. Iedere groep kreeg één bal waarmee ze om de beurt mochten mikken op de basket. Ik vroeg hem waarom hij geen gebruik maakte van de vier beschikbare ballen. Hij reageerde niet, maar pakte de andere ballen en maakte vier groepjes. Wellicht komt het dan toch goed...
Waar ik ook nog aan moet wennen is de lesgeefstijl van de docenten. Ze kunnen flink tekeer gaan tegen de kinderen. De juf van groep zes werd boos omdat een kind iets verkeerds had gezegd. Maar dan ook echt boos! Die preek heeft bijna tien minuten geduurd. Ik hoop dat dat niet te vaak in mijn les gaat gebeuren!
Die zaal waar ik in zit is overigens enorm gehorig, zeker met basketbal. Aan het einde van de ochtend was ik helemaal kapot, van alle indrukken maar ook van het geluid.
Tussen de middag heb ik wat geslapen en vervolgens voor school aan de slag gegaan. Iedereen met wie ik om ga heeft tot 17.00 stage.
Savonds was het tijd voor mijn eerste zwemtraining! Dat vond ik wel spannend. Op het moment dat we om 19.00 begonnen waren we me een stuk of vijf zwemmers. Al gauw droop er wat meer binnen. Uiteindelijk een redelijke groep van +/- 20 zwemmers gok ik. Het is in een 50meter bad en dat was flink wennen. Daarbij is het water ook biet verwarmd, dus net iets warmer dan het kristalbad (boschbad) in Apeldoorn. Toch is het wel een bizondere ervaring. Het is rond zeven uur al donker, dus je zwemt onder het licht van vier grote lichtmasten. Op de achtergrond hoor je een muziek sorkest oefenen en als je rugcrawl zwemt kun je genieten van de sterren. Tijdens de training heb ik dat gemerkt ook. Na zon 40min kreeg ik fikse kramp in mijn kuit en na 60min was dit zo heftig dat ik eruit gestapt ben. Volgende keer beter! Om de kramp er weer uit te krijgen leek het mij wel een goed idee om Savonds mee te gaan naar café de tijd. Maar of dat echt een goed idee was...

Vandaag is een dagje om rustig aan te doen. Lekker uitslapen, niets doen.. En wachten tot Caroline vanavond aankomt!

  • 31 Januari 2014 - 17:16

    Marcel Rikhof:

    Ben nu wel heel benieuwd wie de jongen op de foto is die op jouw bureau staat. Je hebt ook nauwelijks tijd voor verveling en om 6 uur opstaan is iets minder als je het niet gewend bent. Denk dat je nog wel aan de "mentaliteit" moet wennen, zoals de leraar die gewoon 20 minuten te laat komt. Bedankt maar weer voor dit leuke en uitgebreide verslag.

    Groetjes Marcel

  • 07 Juli 2014 - 15:47

    Ger Zwitserloot:

    Hallo José,

    Graag wil ik wat van je weten. En wel om de volgende reden. Op onze school, het Sint-Janscollege in Hoensbroek (Nederland), is een leerling aangemeld afkomstig van Joan Maurits uit Otrabanda. Ik kan op geen enkele manier in contact komen met deze school, niet telefonisch en niet per mail. Ik moet contact hebben om info te krijgen over deze leerling.
    Kun jij me misschien helpen met een telefoonnummer of mailadres van deze school of iemand die op deze school werkzaam is?
    Alvast bedankt voor de moeite.

    Met vriendelijke groet, Ger Zwitserloot

  • 07 Juli 2014 - 15:58

    José:

    Hoi Ger,

    Ja, hier kan ik je zeker verder bij helpen.
    Zou je mij een persoonlijke mail kunnen sturen naar jose.adema@hotmail.com ?
    Via daar kan ik je gegevens sturen van het schoolhoofd.

    Groeten,
    José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 1013
Totaal aantal bezoekers 16757

Voorgaande reizen:

17 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

23 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Stage op Curacao

Landen bezocht: