Drukte is weer begonnen! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van José Adema - WaarBenJij.nu Drukte is weer begonnen! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van José Adema - WaarBenJij.nu

Drukte is weer begonnen!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

10 Mei 2014 | Curaçao, Willemstad

Vorige week dingsdag ben ik weer terug gekomen op Curacao. Lange en pittige dag gehad. Weinig geslapen en ook nog eens een vroege vlucht en een uur tijdsverschil.. Het was wel bijzonder, het voelde hier echt als thuiskomen. Ik liep met mijn koffertje door de straten en dacht.. Ja, bijna thuis! Ik deed mijn kamerdeur open en dacht... JAAA MIJN FIJNE BEDJE! En ben direct even neergeploft. Al leek het mij geen goed idee om te gaan slapen. Nu kwam het volgende.. Iedereen was op stage, het internet van mijn telefoon deed het niet en me laptop lag op Caroline der kamer.. Oftewel: verveling!
Uiteindelijk ben ik de dag doorgekomen met een drankje op st tropez, een aantal wassen doen, wat muziek luisteren en gelukkig mijn internet weer aan de praat gekregen. ’s Avonds na het eten was ik gesloopt. Om negen uur was ik helemaal van de wereld om de volgende ochtend om acht uur wakker te worden.

30 april.. KONINGSDAG! Jaja, bij jullie niet, I know. Kleine uitleg: de vakanties waren al ingedeelt toen Willem Alexander koning werd. Ze hadden geen zin om dit te verplaatsen, en al helemaal niet naar een dag in het weekend. Daarom hebben ze het hier laten staan. Daarbij hebben ze hier op 1 mei dag van de arbeid, wat betekend dat iedereen vrij is. Ze willen deze dagen graag aan elkaar gekoppeld houden.
Op koningsdag had ik toegezegd te komen helpen met het begeleiden van de kinderspelletjes. Dit mag ik ook als stage uren noteren, dus een perfecte combinatie. Van 10 tot half 2 stond ik bij de waterkip. Prachtig spel! Hoofddoel: Kinderen nat maken! En soms ook even papa of mama plagen door te zeggen dat ze hun kind ‘moeten helpen’. Ze zijn dan naief genoeg om bij het kind te staan, dat vervolgens een waterbalon op zijn hoofd krijgt. Erg leuk!
In de middag stond ik bij drie activiteiten tegelijkertijd. Sjoelen, doolhof en raad de baan. Pittige opgave, maar het was te doen. Aan het einde van de dag was ik wel een beetje erg moe.. Maarrrr... Ik moest door naar cabana! Iedereen gaat normaal iedere woensdag avond naar Cabana toe. Daar zingt ook mijn begeleidster van de buitenschoolse opvang. Normaal ga ik doordeweeks niet mee omdat ik altijd fit op stage wil staan. Maar nu kon ik eindelijk een keer mee! Eerst zouden we met Caroline haar familie, Tess met haar moeder en Renée gaan eten. Echter was de taxi van Caroline niet gekomen. Wij hebben met zn vieren alsnog heerlijk gegeten! Later zouden Caroline en haar zus, Sharon en Dorian nog komen. De volgende dag was Tess jarig dus dat zouden we vieren. Helaas zeiden ze uit eindelijk allemaal af.. Dus hebben we de verjaardag van Tess met een klein groepje ingeluid, wel onder het genot van een liedje ‘happy birthday’ van mijn begeleidster!

Donderdag was het tijd om uit te slapen.. Alhoewel.. Om acht uur was ik alsnog klaar wakker! Niet oké! Ik had bedacht om donderdag, vrijdag en zaterdag aan school te gaan werken. Donderdag had ik er bar weinig motievatie voor. Ik was niet vooruit te branden, heb veel op bed gelegen en voor me uit zitten staren. Vrijdag ochtend had ik wat andere dingen te doen. Ik heb Caro naar stage gebracht, wat boodschappen gedaan en mocht naar de fysio. Ik moet zeggen.. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad bij een fysio!! Niet normaal! Gelukkig was het effect wel dat het er beter op is geworden, maar ideaal is het nog niet.... Daarna heb ik mezelf getrakteerd op een overheerlijke smoothie! Wauw, wat was die lekker zeg! Ik wou al lang bij de kraam aan de Caracasbaaiweg langs, maar ik vraag me nu hard af waarom dat zo lang heeft moeten duren...
Jord, de stagegenoot van Caroline, heeft bijna altijd problemen met zijn auto. Zo ook vrijdag. Hij had de radiator kapot. Alleen hebben zij de gewoonte om op de dag voor het weekend ergens anders te gaan lunchen, ze hebben namelijk anderhalf uur lunch pauze. Ik heb ze daarom maar aangeboden om ze op te halen, en ben lekker met ze gaan lunchen. Daarna hebben ze mij thuis gebracht zodat ik in de middag alsnog hard voor school kon werken..

Zaterdag was de mooiste dag van de week, en je wist, als je naar je vrienden keek.. Onee, dat was een andere artiest.. Zaterdag was het na een dag vol huiswerk tijd voor een geweldige avond. Borsato kwam optreden op Curacao! Zo rond half acht stonden wij er helemaal klaar voor.
Om kwart over acht begon eerst het voorprogramma, the mamphis maniacks. Een coverband uit Nijmegen. Het was echt wel een goede band, maar niet in de stijl van het feest dat erna kwam. Het was een toepasselijker voorprogramma geweest als ze voor een rockband zouden optreden. Maar toch moet ik toegeven dat ze een leuke show hebben gegeven!
Om tien uur begon dan het echte spectacel! Marco Borsato! 2 uur lang genoten van een geweldig concert. Een mooie afwisseling tussen zijn nieuwe nummers en zijn oudere nummers. Ook waren er veel gasten die kwamen. Zo heeft hij het duet ‘Ik zou het zo weer overdoen’ gezongen samen met Marieke Dollekamp (geen idee wie het is.. Iemand van the voice..). Het rapstukje in het liedje ‘wat zou je doen’ werd gezongen door de vrouw die achter de trommels staat. Echt een heel spectacel! Om Marco wat rust te geven heeft Julia van der Toorn nog een nummer opgetreden (ook van de voice). Maar het beste nummer was toch wel ‘Samen voor altijd’! Dit heeft hij voor het eerst live met zijn dochter gezongen! Echt zoo gaaf! Jada was duidelijk wat gespannen, Marco en Jada stonden tegenover elkaar zodat Jada niet het publiek in hoefde te kijken. Zo af en toe keek ze toch even over haar schouder wat het publiek in, maar dan toch snel maar weer papa aankijken! Maar wel echt geweldig zingen!

Zondag hadden we weer eens een active dag. We zijn voor de zoveelste keer naar Santa Cruz geweest. Vanaf hier kun je naar de blauwe kamer. De vorige keer hebben we dit niet gedaan omdat we het bootje te duur vonden, maar nu bleek dat we ook konden kanoën! Dat leek ons dat wel weer leuk! Aangekomen op het strand bleek wel dat het vrij hard waaide. Wij lieten ons hierdoor niet van ons plan af halen. Samen met Renée, Tess, Sharon en Caroline zijn we een kano gaan huren en het water opgegaan. Op de heenweg hadden we gelukkig wind mee. Het peddelen ging lekker, heerlijk langs de kust gevaren met vele rotsblokken. Na nog geen 20 minuten waren we aangekomen bij de blauwe kamer. De kanoes hebben we vastgelegd aan een boei en het laatste stukje gesnorkeld. Het was vrij diep hier. Om de blauwe kamer in te komen moet je onder een kleine opening door en dan ga je naar binnen. Binnen zou het dan enorm mooi blauw moeten zijn omdat de zon via het water naar binnen scheint. Helaas scheen de zon niet bij ons, dus was het niet zo spectaculair. En nog erger, er zaten mini kwallen in die blauwe kamer! Ik ben denk ik wel vier keer gestoken, en de ergste was in mijn nek. Snel weer naar buiten. Wegwezen! Op naar de kano! De anderen hebben nog even gesnorkeld en even later zijn we terug gekanoed. Dit keer wind tegen.... We hadden halverwege een boei gezien en wouden daar even kijken of het mooi was om te snorkelen. Alleen had ik geen zin om het water in te gaan... Oplossing: Languit op de kano liggen en alleen het hoofd in het water steken! Perfect! Na even rond te hebben gekeken zijn we verder gepeddeld naar het zwarte strand. Heel bizar, alle stranden zijn hier mooi wit, behalve dit strand. Het is zwart. En dus ook heet! Wel bijzonder, er lagen daar twee jongens en een meid. Na een kort gesprek met ze bleken dit klasgenoten van Marloes te zijn! Echt, de wereld is soms veel te klein!
’s Avonds zijn we bij de moeder van Tess gaan eten. Zij is hier voor vakantie en op haar verblijf hadden ze een enorm chille keuken, met oven! Dus Tess heeft zich in de keuken uitstekend vermaakt en een heerlijke avondmaaltijd voor ons gemaakt! Daarna hebben we daar nog gezellig wat gedronken met de eigenaren erbij. Een heerlijke afsluitende avond van de vakantie!

Maandag was het dan weer zo ver, stage begon weer.. Op het moment dat ik het schoolplein op kwam lopen overheerste er een gevoel van tegenzin. Weer hetzelfde afdraaien. Altijd dezelfde regels, veel consequent moeten zijn. Ik had er even nog geen zin in. Toch moesten we weer gaan beginnen. Groep 3, 4 en 7 stond weer op het programma. Op moment dat ik bezig was ging het wel weer prima, maar toch was ik nog niet volledig enthousiast. Dit heeft ook nog een paar dagen geduurd.
In de middag had ik met Kim afgesproken om even te kletsen over onze functie binnen de buitenschoolse opvang. Ik was de draad even kwijt. Na stage dus direct naar huis gecrossed, wat gegeten en door naar Mundo Bizarro, ook een cafe in onze straat. Daar vertelde Kim dat per deze ochtend wij geen deel meer uitmaakte van de opvang. Dit heeft met geld redenen te maken. Kan ik dus volledig begrijpen. Dat komt er op neer dat de komende weken geen buitenschoolse opvang is. Verder hebben we nog een tijdje heerlijk over andere dingen zitten kletsen. Twee uurtjes verder ben ik weer naar huis gegaan om even lekker een middag dutje te doen.
Even opladen voor de training van die avond. Eindelijk weer even zwemmen! Maar eerst.. Landtraining! Hellup! Nee, gelukkig viel het mee. Het was een vrij korte landtraining en daar was ik zeer blij mee. Daarna nog een uurtje lekker gezwommen.

Dinsdag was een heftige stage dag. Uiteraard weer mijn fantastische groep 7..... We waren een warming-up spelletje aan het doen toen ineens uit het niets de hele boel escaleerde. Twee meiden vlogen elkaar aan en begonnen te krabben, bijten, haren trekken, schelden, vanalles.... De klassenjuf was uiteraard niet aanwezig.. Het heeft enkele minuten geduurd voordat ik ze uit elkaar heb gekregen. Na wat twijfel kwam de klas mij gelukkig helpen. Uiteindelijk had ik één van de twee meiden vast, en de klas had de andere meid meegenomen. Mijn meid heb ik stevig vastgehouden, en gezegd dat ik haar niet loslaat voordat ze zou kalmeren. Dit heeft opnieuw enkele minuten geduurd en toen werd ze wat rustiger. Haar op de bank gezet met een andere leerling erbij. Toen kon ik naar de andere meid. Zij zat ondertussen rustig buiten. Daarnaast zaten twee kinderen die haar hadden vastgepakt om tot rust te krijgen. Zij hadden de tandafdrukken in de schouden staan en bloedvlekken in het shirt van het krabben. Op dat moment kwam de juf op haar dooie gemakje aanzetten. Haar reactie ‘oo, zij weer...’. Ze deed er verder niets aan en van de juf moesten ze gewoon mee blijven gymen.. Dankjewel juf....
De rest van de dag niet heel chill lesgegeven. Maargoed doorgaan moet wel.
Dinsdag avond hebben we maar even wat ontspanning gezocht. Tijdens het eten zaten we ineens met veel huisgenoten beneden en toen kwam het plan om de keuken uit te mesten. We hebben bijna alle borden en bekers die er stonden weggegooid en Jim en Renée zijn de boel volledig gaan opruimen. Ondertussen hebben we ook een nieuwe frisbee activiteit ontwikkeld. Hier hebben we geen ramen zoals in nederland. Wij hebben allemaal houten latjes boven elkaar met een ruimte van 5 centimeter ertussen. Deze kun je omhoog schuiven zodat dat weg is. Onze nieuwe activiteit? Met de frisbee hier doorheen gooien! Mijn eerste worp ging echt per direct goed! Wauw, dat wouden de anderen ook wel. Helaas bleek het toch ietsjes lastiger dan gedacht... Mij is het ook nog maar één keer extra gelukt. De frisbee vloog door naar de andere kant van de straat, gelukkig net langs de geparkeerde auto’s heen!

De volgende stage dag begint altijd met voorlezen.. Jippie! Not... Kom ik aan bij de eerste juf, gaf ze aan dat het niet door kon gaan vandaag. De schoolbussen reden niet en groep acht had een belangrijk examen. Daarom ging deze juf de kinderen van groep acht ophalen die nog niet op school waren. Prima! Half uurtje niets doen! Kom ik een half uur later bij de volgende juf, gaat het ook niet door! Ze was te druk met spreekbeurten en andere dingen.. Top!Nog een half uurtje niets doen!
Uiteindelijk om negen uur met Jitse naar onze stageschool gegaan. Komen we daar aan.. Misschien raad je het al.. Gaat de les van groep 3 niet door! Oftewel, ik ben al vanaf half acht op scholen en om kwart voor elf begint mijn eerste activiteit! Jitse en ik keken elkaar aan.. Nee, we gaan hier niet zitten wachten. Op naar de mac voor een ijsje! Genietmomentje!
De lessen die wel doorgingen zijn prima verlopen.
’s Avonds zijn we eindelijk halve kip bij de buren wezen eten! Daar had ik me al vrij lange tijd op verheugd! De kip was niet helemaal lekker sappig meer, maar hij was nogsteeds erg goed te eten! Jammer van de bediening.... En als toetje een heerlijk groot ijsje! Jammie jammie!

Donderdag weer naar de Joan Maurits. Gelukkig op deze dag wel allemaal leuke klassen. Ik heb daar een lekkere ochtend gedraaid met leuke lessen. Wel was het een lange dag. Direct na mijn lessen had ik een vergadering over de sportdag die 22 mei is. Dat was nog niet voorbij of Jitse en Jorick waren bij mij op school om een extra voetbaltraining aan groep acht te geven. Dit is ter voorbereiding op een voetbalwedstrijd dat plaats vind op 24 mei. Erg leuk om te zien hoe de jongens deze training aan bieden!

Bijnaaaaa weekend! Maar helaas begon mijn dag om half vier.. Er waren weer leuke huisgenoten bezig! Dit maal een nieuwe, en hierdoor gaat de sfeer in huis enorm omlaag. Normaal als we er wat van zeiden de volgende dag was het ojaa.. Niet chill was inderdaad te luid. Sorry.
Bij deze meid niet. We vroegen of het de volgende keer in een weekend ofzo kan maar we kregen de volledige aanval. Dan moesten we maar niet in een studentenhuis wonen, en zij was niet van plan om rekening te gaan houden met slapende mensen. Als zij wil schreeuwen mag dat, maakt niet uit dat het hele huis er wakker van wordt.... Worden nog vijf gezellig weken zo..
Maargoed, op naar stage. Vandaag zou Kim langskomen voor mijn eindbeoordeling! Ik had mijn lessen goed voorbereid en leuke activiteiten neer gezet. Voor het eerst durfde ik het aan om de kinderen te laten stoeien met elkaar. Dit ging echt bij alle klassen enorm goed! Dit had ik niet verwacht omdat er vaak best veel agressie is te zien in pauzes en dergelijke. Ik heb genoten van hoe de kinderen deze ochtend bezig zijn geweest en het lesgeven ging eindelijk weer echt lekker. Helaas heeft Kim dit niet kunnen zien. Ik kreeg een berichtje dat ze langer bij een andere klasgenoot moest blijven en dat we een nieuwe afspraak moeten maken....
’s Middags was het weer meiden voetbaltoernooi. Op zijn Curacao’s.. Het zou om twee uur moeten beginnen en de bussen waren er tien over twee. Er hoefde maar één team per keer te spelen dus ik heb Javier alleen op het veld achter gelaten. Ik kan echt niet samen met deze man een team coachen. Ik ben lekker op de tribune gaan zitten. Hier was de juf van de groep zeven van de dinsdag.. Niet de meest gezellige juf van de school maar ik heb me wel een middagje zitten vermaken.
Om de week af te sluiten zouden we savonds gaan bowlen. Wij dachten dat er bij cabana een bowlinghal zat, maar bij aankomst bleek dit een soort americaanse game hall te zijn. Ook prima!! Wij muntjes gekocht en allerlei spelletjes gaan spelen. Voor mij was het vooral airhockey! Prachtig spel, de hele avond mee vermaakt. Daarna nog een drankje gedaan op wet and wild om heerlijk vermoeid mijn bed in te duiken..

Vandaag begint met een chill dagje, en eindigt met een nacht op het strand! Enorm veel zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 16740

Voorgaande reizen:

17 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

23 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Stage op Curacao

Landen bezocht: