Zondag ochtend, half acht.. Klaar wakker! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van José Adema - WaarBenJij.nu Zondag ochtend, half acht.. Klaar wakker! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van José Adema - WaarBenJij.nu

Zondag ochtend, half acht.. Klaar wakker!

Blijf op de hoogte en volg José

24 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Zondag ochtend, half acht.. Klaar wakker! Ready to go! Onee, nog even een paar dingen regelen.. Laatste dingen inpakken en dan toch echt ready to go.. Maar het is pas 9 uur.
Om tien uur zou Tess mij wegbrengen. Zo gezegd, zo gedaan. Half elf op het vliegveld, inchecken en door de douane heen. Daar nog even mogen wachten op twee Canadezen die ruzie maakten met de douane. Ze snapte maar niet dat ze geen 5 liter sterke drank mee mochten nemen.....
Maar maakt weinig verschil, na de douane moest ik toch nog lang genoeg wachten. Om 13.00 kwam een vrouwtje iedereen vertellen dat er een gate wijziging was. In Nederland gebruiken ze daar een omroepsysteem voor... Maar goed!
Kwart over een mochten we al boarden, 5 minuten te vroeg verlieten we de gate, om vervolgens 20 minuten te wachten op toestemming om te starten.
Pas in de lucht werd mij duidelijk dat we nog een tussenstop gingen maken in port of spain.. Niet oké! Voor de gene die het niet wisten: ik heb een verschrikkelijke hekel aan vliegen! En dan vooral stijgen en landen.. Sinds kort heb ik oordopjes waardoor ik geen oorpijn meer heb, maar ik blijf het niet relaxt vinden. Waarom ik dan toch vlieg?? Je krijgt er vele mooie plekken en ervaringen voor terug! Een extra tussenstop vind ik dan ook niet heel fijn, maar goed, weinig aan te doen!
Verder een prima vlucht gehad.
Na de vlucht kreeg ik vrij snel mijn tas dus ben gelijk weggelopen. Een mannetje van de douane vroeg nog wat er in mijn tas zat. Na wat moeilijke gezichten mocht ik doorlopen. Opzoek naar een busje. Al snel gevonden.. Niet geheel wat ik wilde, maar agja..
Halverwege de rit kwam hij erachter dat ik niet in het centrum verbleef. Was ie niet zo happy mee! Niet mijn probleem, ik betaal hem daarvoor..
Eerst hebben we twee jongens weggebracht en daarna opzoek naar mijn onderkomen.. Een klein zijstraten. Nu nog het nummer. Iets verderop reed een auto weg, later bleek op de plek waar ik moest zijn. Niemand meer te bekennen. Gelukkig zag ik de auto in de verte omkeren. Ze zei dat ik geluk had, ze was net opweg naar een feestje! Oftewel, als ik vijf minuten later was gekomen had ik twee uur moeten wachten! Toch wel bijzonder... Ik was namelijk niet gaan wachten bij dit huis!
Snel het appartement in gegaan zodat zij alsnog naar het feest kon. Appartement ziet er prima uit. Niet teveel van voorstellen, daar betaal ik namelijk niet voor. Nog even wat noodles koken en op naar bed.. Een tweepersoonsbed! Heerlijk

Alhoewel.. Heerlijk.. Wat een rotnacht! Het tweepersoons matras lag ik zo ongeveer op de lattenbodem. Na zon anderhalf uur besloot ik dat dit geen succes werd.. Er was nog een kamer, met een eenpersoonsbed! Verhuizing.. Bij aankomst zag ik wat op de muur lopen.. Niet oké! Nieuwe oplossing.. Deze matras op de twee persoons matras! Zo gezegd zo gedaan. Ook dit was niet ideaal, maar beter dan net. Snachts nog een aantal keer wakker geweest.. Van m'n rug en van de muggen, terwijl ik onder een klamboe slaap!

Rond acht uur besloot ik maar uit bed te komen. Beetje wakker worden, wennen aan de omgeving.. Rond half negen naar de supermarkt om ontbijtje te scoren. Ik was vergeten dat het tweede paasdag was dus veel dicht zit. Gelukkig was de supermarkt open, maar zo 'super' was die niet. Als ontbijt rijstwafels met chocopasta. Terwijl ik aan het ontbijten was kwam de eigenaar vertellen dat ze om half acht al was geweest en ontbijt wou brengen, maar ik was niet wakker....
Eind van de ochtend ben ik naar het centrum gebracht. Ik moest mijn tour van de dag erna nog regelen. Toen ik aankwam bij het hotel was het nog dicht.. Jaa.. Als ik geluk had zouden ze hier over 2,5 uur zijn.. Dus ik ben maar wat rond gaan lopen in het centrum. Niet erg bijzonder.. Veel lelijke gebouwen, niet echt verzorgd.. Al zitten er wel mooie plekken bij, daar ga ik volgende week wel verder naar kijken. De mannen spreken je hier wel veel aan, wat ik hier zo alleen doe en of ze m'n nummer mogen. Nee hoor, geef joune maar, ik bel wel als er iets is... NOT!
Na een overheerlijke lunch terug naar het hotel, dit keer was het boekingskantoor wel open. Vrij snel was dit afgehandeld. Ik ben naar het busstation opzoek gegaan. Daar vriendelijk gevraagd hoe ik naar de overkant kwam. 'Die gaat niet vandaag' kwam er bot uit.. Maar hoe kan het dan dat ik hem vanmorgen heb gezien? 'Vanaf half zes morgen'.. Neee VANmorgen.. 'Weet ik niet' nja, het was een shuttle die hierheen ging vanaf veerplein. 'Ja dan moet je shuttle hebben'.. En wanneer gaat deze? 'Weet ik niet, ben druk'.. Ah top, bedankt voor de lieve antwoorden!
Gelukkig verscheen er al gauw een shuttle die mij voor een Suriname dollar naar de overkant bracht.. Oftewel 25 eurocent!
Vanaf het plein terug naar huis gelopen. In de middag lekker buiten gezeten en zitten kletsen met de verhuurder.

De volgende ochtend was het vroeg op, 5.50 ging de wekker. Ik ging op twee daagse tour naar de Brownsberg en het stone island. Ik kon met de buurvrouw mee, maar moest dan wel half zeven klaar staan. Ruim optijd was ik daardoor bij de plek waar ik moest opstappen.
Een kwartier te laat kwam de bus, er was nog precies een plekje vrij. We hadden een groep van 7. Twee meiden die hoer stage lopen samen met een koppel dat heb kwam bezoeken. Daarnaast nog twee meiden die werken op Aruba en ik. Geen enorm gezellige groep, aangezien de rest al in groepjes was en dit graag wilde houden. Gelukkig hadden we een toffe gids, Njoek. Onderweg kon ze enorm veel vertellen over de omgeving, echt leuk! Alle zijweggetjes, alle historie van de dorpjes. Na ongeveer 1,5 uur begon ik wel honger te krijgen. Ik had slecht en vroeg ontbeten. Het was pas half tien.. En ineens.. Stopte we! Tijd voor een ochtendsnack! Perfect timing! Daarna hebben we nog 1,5 uur gereden tot we bij de brownsberg waren.
Daar aangekomen zijn we begonnen met een wandeltocht naar een waterval. Ik heb geen idee hoelang we hebben gelopen, maar het duurde best lang, berg af! Uiteindelijk kwamen we aan bij een prachtig waterval. Snel wat foto's, bikini aan en afkoelen! Heerlijk! Even wat fruit eten, bijkomen en weer op naar boven. Ik was een van de fitste, maar het was een best pittige klim. Onderweg wel enorm leuke dingen gezien! 3 verschillende soorten apen, een slang, een gifkikker en nog een Surinaams konijn. Volgens Noeki een bijzondere dag dat we zoveel hebben gezien! Op 2/3 naar boven was er nog een afslag naar een andere waterval. Dit was 5 min omlaag en 10 omhoog. Ik was samen met de belgische jongen de enige die dit nog extra heeft gelopen! Maar wel de moeite waard. Nog even extra afkoelen, heerlijk.
Om half vier waren we weer boven, eindelijk lunchen! Na het eten nog bij een uitzichtpunt kijken en snel de auto in. Het begon namelijk hard te regenen. We zijn nog even gestopt bij een supermarktje en de eindbestemming was stonisland. Daar aangekomen hebben we rustig ons kamertje kunnen klaarmaken voor het slapen, even douchen en uiteindelijk zijn we wat spelletjes en trucjes gaan doen. Savonds was er weer een goede maaltijd voor ons gekookt. Daarna zijn we verder gegaan met de spelletjes en trucjes. Ik was kapot, de rest ook allemaal. Alleen niemand durfde te gaan slapen omdat er twee meiden bij zaten die steeds zeiden 'Pfff zo vroeg' 'ah, doe niet zo flauw'. Hoe meer ik met ze was, hoe vervelender het werd. Dit heeft tot 12 uur geduurd, toen was ik er klaar mee. Ik zei m'n bed in te gaan, en direct sprongen een aantal anderen op om ook naar bed te kunnen gaan. Het is wel apart, want na een uurtje of half twaalf gaat hier de electriciteit eraf. Alles donker, alleen via m'n telefoon kon ik wat dingen verlichten.
Zodra ik in bed lag, was ik geheel knock out en de volgende ochtend half acht werd ik pas weer wakker.

Een half uurtje later stond het ontbijt klaar. Gebakken ei! Jammie jammie! Allemaal erg goed verzorgd. Na het ontbijt lag er een boot op ons te wachten.. Helaas wel in de regen! Ik hoop dat dat de komende dagen ietsjes minder wordt... De regen werd wel wat minder. We zijn met de boot het stuwmeer op gegaan. En Raad eens wie er lag te slapen in de boot... jawel, de gene die het gister zo flauw vond dat ik wilde slapen! Dit stuwmeer staat nog vol met bomen. Bijzonder om te zien. We zijn langs een bedrijf gevaren dat bezig is met het weghalen van de bomen. Dit is wel een flinke klus. Daarna zijn we doorgevaren naar een illegaal goudzoekersveld. In Suriname is het verboden, maar er is geen controle dus gebeurt het erg veel. Ze hebben ons laten zien hoe ze te werk gaan, waar ze slapen en een rondleiding over het terrein gegeven. Superleuk om een keer gezien te hebben! Al lijkt het mij wel verschrikkelijk werk. Ze zijn steeds tien dagen aan het werk, en dan hopen ze per persoon 150gram goud te hebben gevonden. Dat is echt weinig!! Het geeft wel veel geld, maar het is bijna een speld in een hooiberg..
Na de rondleiding zijn we terug gevaren naar het huisje. De laatste spullen ingepakt, even uitrusten en vervolgens in de auto opweg naar Klaas kreek. Dit is een dorpje op de weg terug. De twee stagaires zijn verloskundigen en hadden in deze plaats een vrouw bijgestaan. Na een korte zoektocht hebben we deze vrouw gevonden en zij heeft haar huis laten zien. Dit dorpje ligt aan de grootste rivier van Suriname. We zijn daar heen gegaan om te lunchen en even lekker te zwemmen. Het weer was nog steeds regenachtig, maar het voordeel is dat het hier warm blijft. Al was het na het zwemmen toch wel een beetje frisjes...
Aan alles komt een einde, zo ook deze trip. Ik ben moe, maar heb wel twee mooie dagen gehad. Nu even wat bijkomen, spullen laten drogen en klaarmaken voor de volgende trip. Morgen ochtend ga ik voor vier dagen weg naar de voltzenberg en de raleighvallen. Ik ben benieuwd!

  • 24 April 2014 - 10:15

    Eddy:

    Nice.. Enjoy!

  • 25 April 2014 - 08:26

    Marloes:

    Jey Jose,

    Je moet naar cola creek gaan!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 16754

Voorgaande reizen:

17 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

23 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Stage op Curacao

Landen bezocht: