Drukke weken! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van José Adema - WaarBenJij.nu Drukke weken! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van José Adema - WaarBenJij.nu

Drukke weken!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

01 April 2014 | Curaçao, Willemstad

Vrijdag was een lange dag, heeeeel lang.. Hij begon om half negen met lesgeven. De lessen verliepen lekker. Half een was de laatste les afgelopen. We hebben onze spullen ingepakt en zijn naar het SDK gereden. Daar zouden de meiden van mijn andere basisschool heen komen voor een voetbal wedstrijd. De wedstrijd zou om twee uur beginnen, in Nederland verwacht je dan dat een school er rond half twee is. Hier verwacht ik eens school dan tien voor twee.. Maar vijf voor twee ben ik toch eens gaan bellen. Wat bleek: De bus was er nog niet! Ik naar de organisatie, en het verhaal verteld. Zij hebben het verder opgepakt. Er was een andere school met veel extra meiden, zij zijn daarom begonnen met spelen tegen onze tegenstanders. Rond half drie kreeg ik te horen wat het probleem was. Ze hadden de bus naar de Johan van Waalbeek school gestuurd, in plaats van de Joan Maurits school.. En nu ze toch al laat waren kwamen ze maar helemaal niet! Stond ik dan....
Ik heb de wedstrijd van de andere school nog wel afgezien, en met mijn camera wat bezig geweest met foto’s maken. Na de wedstrijd ben ik even een broodje gaan halen als avondeten (ja.. voor vier uur moest ik avond eten..). Om vier uur begon de halve finale van de VSBO Marnix. Hier gaf mijn vakdocent les. Hij vroeg mij of ik bij deze wedstrijd foto’s wou komen maken. Primaa.
De wedstrijd duurde tot vijf uur. Dat kwam mooi uit, want om vijf uur had ik afgesproken te komen helpen bij een atletiek wedstrijd, ook in het SDK. Eerst moesten we de nodige dingen klaar zetten. Ik kreeg de volle laag over me heen van een van de jury leden.. Niet omdat ik iets fout deed, maar juist over alle mensen die er zouden moeten zijn maar er niet waren. Uhm.. meneer.. Sorry, maar dat kan ik wel begrijpen als jij zo tegen mij tekeer gaat in het eerste uur dat ik je ontmoet..
Enfin, alles netjes klaar gezet en ruim een uur te laat kon de wedstrijd dan eindelijk beginnen. Ik heb wat geholpen bij het verspringen en het balwerpen. Rond kwart over tien besloot ik dat het mooi was geweest en ben ik naar huis toe gegaan.

De volgende ochtend stond om half zeven weer de wekker zodat ik om kwart voor acht opnieuw bij de atletiek wedstrijd kon komen helpen. Daar hoorde ik dat gister de wedstrijd om half twaalf is geeindigd, in plaats van de geplande tien uur.. Vandaag was het iets beter geregeld, althans, de onderdelen waar ik bij hielp. Wij liepen netjes op schema. Dit was het discuswerpen en het speerwerpen. Of het nou echt leuk was.. Nee, maar ik heb me prima vermaakt. Ik heb veel nieuwe mensen ontmoet en al met al wel gezellige gesprekken gehad.
In de middag heb ik wat schoolwerk gemaakt. Iedereen was naar Kokomo beach voor springbreak, maar ik moest nog langs de fysio. Dit kwam net niet lekker uit om nog naar Kokomo te gaan. Dan maar de tijd nuttig besteden aan schoolwerk!

Zondag ochtend ben ik met Tess en Jean Paul een stuk gaan wandelen in de buurt van het westpunt. We waren al vrij laat, dus we wouden niet meer de berg op. We zijn in het national park naar de zee toe gelopen. Een wandeltocht van ongeveer 1,5 uur, en we hebben genoten! Echt geweldige uitzichten! Onderweg nog mooie foto’s kunnen maken. Er zijn zoveel mooie foto’s dat ik amper kan kiezen tussen de leukste! De zee is aan deze kant van het eiland behoorlijk heftig! De golven waren flink hoog en het was lekker fris in de harde wind. We zijn ook nog op een klein strandje geweest. De geruchten gaan dat je hier kunt overnachten....
Na het wandelen zijn we naar Sant Tropez gegaan, de beachclub bij ons in de wijk. Het waaide op de stranden zo hard dat je werd gezandstraald.
’s Avonds zijn we bij Piarte Bay gaan eten. Prachtige plek en lekker eten. Goed gezelschap erbij is altijd fijn. Een mooie afsluiter voor mijn één-dags weekend.

Maandag was een heftige dag. De dag begon met een uur boeken sjouwen gevolgd door drie uur lesgeven. Om half een was ik daarmee klaar om vervolgens om half twee bij de buitenschoolse opvang te zijn. Normaal moeten we hier met ongeveer vier begeleiders zijn. Toen ik aankwam waren we met drie. Lekker druk, maar wel een intensieve manier om te wennen aan de kinderen. Nadat de kinderen hadden gegeten was het tijd voor huiswerk. Ze krijgen hiervoor begeleiding als ze dat willen. De ouders betalen niet, dus alles is op vrijwillige basis. De financiering komt allemaal uit giften en sponsoren. Als ze geen huiswerk hebben kunnen ze buiten spelen. Om drie uur was het tijd om naar het strand toe te gaan. Dat was het moment waarop er ook een begeleider naar huis moest. Dat kwam er op neer dat Kim en ik met zo’n 25 kinderen op het strand zaten! Heel druk! Zie dan maar eens alle kinderen uit de zee te houden. Dit is uiteindelijk ook niet gelukt. Enkele jonge kinderen hadden voor we het door hadden hun kleren uit en lagen in het water. Niet oké! Gelukkig kon de rest zich wel redelijk gedragen. Ik heb vooral veel contact gehad met de jonge kinderen. De oudere kinderen vermaakte zichzelf wel. Na ruim een uur werden ze weer opgehaald zodat iedereen om vijf uur naar huis kon. Zelf zat ik ook om kwart over vijf in de auto. Even thuis mijn spullen wisselen. Zwemkleding aan en op naar Geralda. Er stond nog een training op me te wachten.
Geen succes... De landtraining hield ik niet eens half vol! Echt verschrikkelijk.. Ook het zwemmen ging niet heel optimaal. In 3 kwartier 1,5 km gezwommen en toen als een verzopen katje het water uit geklommen..

Dinsdag was een vrij rustige dag. Weinig bijzonders gedaan. Overdag lekker stage gelopen. Groep zeven had ik overgedragen aan Javier, de sportdocent. Die les begint om kwart over 9. Ik belde hem om vijf over negen waar hij was. ‘Ojaa, ik kom er zo aan’. Kwart over negen, geen Javier. Maar gelukkig ook geen klas! Dus dan is de vraag.. Wie zal er het minst te laat komen, Javier of de klas.. Ze waren allebei exact een kwartier te laat! Ik heb met verbazing naar zijn les gekeken. De kinderen hebben in drie kwartier tijd 3 rondjes gerend, de spieren gerekt en 6x heen en weer gerend. That’s it! Meestal zitten er 20 leerlingen aan de kant en zijn er 2 actief.... Dan kan ik ze ook wel onder controle houden!
’s Middags met mijn docent erover gepraat en daar zijn wel wat dingen uitgekomen die ik kan proberen. Volgende week weer een kans!

Woensdag was een pittige stage dag. De kinderen waren erg onrustig, ook de docenten hadden er vandaag moeite mee. In groep 3 en 4 heb ik een stuk of 7 kinderen aan de kant gezet! Dat is niet geheel zoals ik het graag wil, maar ik had weinig keuze. Groep zes verliep nog redelijk goed, maar de juf was ook niet tevreden over het gedrag van de groep.
’s Middags ben ik naar de International School Curacao gegaan. Daar hebben ze op de woensdag middag een meiden volleybal team dat traint. Nu wouden ze dat team een oefenwedstrijd laten spelen dus hadden ze tegenstanders nodig.

Woensdag avond hebben we komkommer gegeten in een salade die niet al te best was. Caroline, Renée en ik hadden alle drie buikpijn! Gevolg: een dagje niet naar stage op donderdag. Ik voelde me sochtends nog zo beroerd dat me dat geen goed idee leek. Als het dichtbij was oke.. Maar als ik het zou proberen, en het zou niet goed gaan zou ik eerst nog 40 minuten in de warmte naar huis moeten lopen! Dus maar een dagje huis geweest en wat schoolwerk gemaakt. ’s Avonds ook niet wezen trainen.

Vrijdag kom ik weer op en top fit naar stage toe. De stagedag verliep vrij goed.
In de middag mocht ik weer naar het SDK voor het meiden voetbal toernooi. Dit keer kwam de bus gelukkig wel opdagen! Twee van onze meiden teams stonden klaar om te spelen. Ik wist dat er amper fatsoenlijk was gespeeld, en dat was te zien ook! Verdediging wist niet wat ze moesten doen. Keeper die de bal in de voeten van de tegenpartij gooit en zo kan scoren.. Eindstand 2-0 tegen. Deze middag zouden we van 14.00-15.00 spelen. Er was een verandering gemaakt in het schema. Er zat direct nog een wedstrijd achteraan! Verrassend voor iedereen, en daarom kwam onze tegenstander niet opdagen! Daarom hebben Joan Maurits A en Joan maurits B tegen elkaar gespeeld. Dan lijkt het alsof ze nog wel een beetje wat kunnen voetballen! Maar een groots succes is het niet..
In de avond zijn we met een groep naar Bar 27 geweest. Hier zou open stage zijn. Leek ons erg leuk om heen te gaan. Aangekomen was het wel erg rustig... En dat bleef het ook! Het was een erg leuk barretje, daar was niets mis mee. Gezellig was het ook zeker, totdat het bandje ging spelen.. Het waren drie bij elkaar geviste mensen, de gitarist ging meezingen maar hij wist de tekst niet en het tempo van de muziek...... ERRUG laag.. Omdat het zo rustig was vonden we het sneu om met de hele groep weg te lopen. We hebben netjes gewacht tot ze een break gingen doen en zijn er toen vandoor gegaan. Als afsluiter nog maar even een drankje bij Miles gedaan.

Zaterdag was het tijd om te shoppen! Maar eerst even kijken op een basisschool van een klasgenoot. Daar was een sponsordag. Voor 5 gulden de auto laten wassen! De andere meiden vonden het ook super om een keer een basisschool te zien. De rest van de middag hebben we in winkels gekeken. Opvallend zijn hier de maten. Op het ene moment is een L de XS van Nederland, en op het andere moment is hij weer te groot! Houdt wel de spanning erin bij het passen van de kleren.
Uiteindelijk heb ik een nieuwe bikini, tshirt en een mega handdoek gekocht! Aan het einde van de dag was ik gesloopt, lekker optijd naar bed. Oordopjes van Caroline geleend, aangezien er drie live bandjes in de straat muziek aan het maken waren..

Zondag ochtend was ik vrij optijd wakker. De avond ervoor is mams geland en ik had afgesproken vandaag met haar en Erik op pad te gaan. Ik was wel klaar met in bed liggen dus ben gaan ontbijten en naar Chogogo gereden. Mama had zaterdag een berichtje gestuurd met het huisnummer... Laat ik nou net een uur daarna de hele telefoon hebben gewist! Ik dacht, ik ben vrij vroeg dus ik loop wel rond, wie weet kom ik ze tegen.. Verkeerd gegokt. Na 20 minuten ben ik toch maar een receptie gaan zoeken en zo heb ik ze toch gevonden. Eerst zijn we naar mijn huisje gereden om ze dit te laten zien. Vervolgens zijn we bij een van mijn stage scholen langs gereden en als laatste tussenstop de flamingo’s. Hier was ik zelf ook nog nooit gestopt. Wel even leuk om te zien! Als laatste stop was er het strand Santa Cruz. Heerlijk ontspannen strandje om met mijn nieuwe bikini op mijn nieuwe handdoek te gaan liggen! Daar mocht ik ook het kadotje openen dat ik van Nick heb gekregen. Een prachtige groene zonnebril!
Als afsluiter van de dag zijn we wat gaan eten bij een lokaal tentje aan de Caracasbaai. Ideale plek!

Maandag ochtend half zeven.. WAAT?! Half zeven? Mn wekken had al lang af moeten gaan! Haast.. Toch nog optijd in de auto voor een nieuwe stageweek. Aangekomen op school ben ik eerst mn les klaar gaan zetten. Ik was bijna klaar en zag op dat moment een leerling van groep 4 bij groep 1-2 naar binnen gaan.. Niet oke... De deur van groep 4A zat dicht.. Dat betekend dat de juf er niet is.. Dus ik maar weer alles opgeruimd voor de pauze. Op maandag ochtend gaan we altijd boeken sjouwen, dus dat kon ik nu extra lang doen. Jitse was ondertussen wel les gaan geven. Staat er ineens een leerling voor mij.. Jaa we wachten op je.. Uhm, hoezo?.. Jaa we wachten op jou.. Vaag, dus ik loop maar mee. Wat bleek, de juf was om 9.40 aangekomen op school, had de kinderen direct laten omkleden zodat ze om 9.45 nog een half uurtje konden gymmen! Creatief denken, dan komt er nog een mooie les uit! De rest van de ochtend is wel normaal verlopen. Tot half een.. Toen kreeg ik een smsje, of ik toevallig toch naar de BSO kon komen! Eerst hoefde het niet, maar nu toch ineens wel! En of ik mensen mee kon nemen die konden helpen. Mn klasgenoten konden niet, dus mams en Erik opgebelt. Ja, die konden wel. Hun opgepikt bij de pondjesbrug en door naar de BSO. Daar aangekomen bleek dat er al 1 begeleider meer was dan ik verwachtte, dus dat het probleem niet heel groot was. Mams en Erik hebben wat rondgekeken en gezien hoe het er aan toe ging. Een half uurtje later heeft Gerda ze weer terug gebracht naar de stad, want we redde het wel. Een lekkere middag gehad. De kinderen leer ik steeds meer kennen, en ook handig daarbij is dat ik weet hoe ik ermee om moet gaan.
Na de BSO was het tijd om Caroline op te halen, snel naar huis om door te gaan naar het zwemmen. Daar ging de training stukken beter dan verwacht. Het was dat we hadden afgesproken om 8 uur weg te gaan, anders was ik voor het eerst sinds tijden weer 1,5 uur gaan zwemmen!
We zouden bij de Heeren wat gaan eten met een aantal. Een ontspannen afsluiter van de dag.

Dinsdag was een heftige dag.. Er zijn 35 doden gevallen.. Vanaf het moment dat ik de gymzaal in liep werd ik aangevallen door muggen! Echt niet normaal zoveel! Ik zat op de bank en er vlogen er vijf om mijn enkel heen! Het record is 3 in één keer dood te slaan. Gelukkig werd het wel minder nadat de deuren waren geopend. Daardoor waait het iets door. Groep drie was zoals altijd weer eens laat. Dit keer een half uur! Groep zeven was er, helaas..., niet. Echt zo jammer, ik had me nou nét verheugd op mijn meest favoriete klas van de week. Nee, stiekem heb ik een klein feestje gevierd.
Javier zij in dat uur, kom we gaan wat eten halen. Okee.. Ik met hem mee.. Maar eerst moest ik helpen met zijn auto starten! Als hij zijn auto start moet hij de motorkap open doen om iets tegen elkaar te houden, dan kan iemand anders de auto starten! Zo erg is onze auto nog niet gelukkig! Hij eeen stukje rijden, uit eindelijk zijn we eerst bij het postkantoor geweest. ‘It’s only 5 minutes’.. Jaa.. Die ken ik! Maar het duurde dit keer maar 10 minuten! Vervolgens zijn we een pastijtje gaan halen en exact optijd waren we weer terug in de gymzaal. Alleen zo jammer dat groep 7 en 8 die helemaal overhoop hadden gehaald.... Dus voorlopig mogen ze in de pauze niet de gymzaal in. Net optijd alles klaar voor groep 3. Vandaag hebben beide groepen enorm goed hun best gedaan, ik was trots op ze!

  • 02 April 2014 - 03:16

    Erik:

    Geweldig eiland, heerlijk om hier te zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 16722

Voorgaande reizen:

17 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

23 Januari 2014 - 13 Juni 2014

Stage op Curacao

Landen bezocht: